Thursday, 18 Oct 2018

Få bedre helse med salsa

Dans er kjent for å ha gode helsebringende effekt, og i den forbindelse er salsa intet unntak. Når man danser, trener man samtidig som man har det gøy. Med sine eksotiske, latinamerikanske rytmer er salsa en type mosjon det er lett å få sansen for. Har du lyst til å prøve salsa som trening, men er ikke helt sikker på om det er noe for deg? Ta en titt på disse ti gode grunnene til at salsa hjelper på helsen, så kanskje du ombestemmer deg.

10 grunner til at salsa bedrer helsa

  • 1. Dansing gir god benhelse og har bevist positiv effekt i behandling av osteoporose hos både menn og kvinner. Dans smører leddene og forebygger skade.
  • 2. Blodsirkulasjonen blir bedre av dansing. Dette har en positiv effekt på både kondis og forbrenning av kalorier hos de som ønsker å gå ned i vekt. Noen salsatimer i uken, og vips så sitter kjolen fra trendly.no som hånd i hanske.
  • 3. Salsa er en type dans som setter alle de største muskelgruppene i sving. Dette gir allsidig trening av hele kroppen. Dessuten trenes armer og skuldre og man får bedre kroppsholdning.
  • 4. Dans er intensiv trening, og profesjonelle utøvere bruker musklene like mye som atleter innenfor andre sportsgrener, som for eksempel sprint og svømming. Med salsa får du utmerket lungekapasitet.
  • 5. Når man danser opplever kroppen en sunn justering av kolesterolet. Det dårlige kolesterolet går ned, mens nivået på det gode kolesterolet øker. Dessuten hjelper salsa og annen dans diabetikere å holde blodsukkeret under kontroll.
  • 6. Det snakkes ikke ofte om balanse, men det sier seg selv at god balanse bidrar til færre ulykker. Gjennom å danse salsa blir kroppen vant med å holde balansen i en rekke posisjoner og bytte mellom disse. Sentralnervesystemet og koordinasjonen din vil takke deg dersom du begynner å danse salsa.
  • 7. Parforhold kan være fint, men ofte har par utfordringer med intimitet etter lengre tid. Å danse salsa er en flott måte å involvere partneren og gjøre noe som krever ekte samarbeid. Samtidig er dansing en hyggelig aktivitet som innebærer berøring. Flere par velger dansekurs for å forbedre forholdet.
  • 8. Det er ikke like lett for alle å sosialisere med fremmede mennesker. Gjennom dans får man muligheten til å samhandle med flere partnere og finpusse de sosiale antennene.
  • 9. Vi mennesker trener minnet vårt gjennom å repetere og pugge ting. Dansetrinn er intet unntak i dette tilfellet, og bidrar til å holde sinnet våkent og klart.
  • 10. All trening, dansing inkludert, bidrar til å utløse endorfiner i kroppen vår. Endorfinene er noen av våre beste venner, siden de bidrar til å redusere både stress og depresjon hos folk.

Gjennom å danse salsa er det altså mulig å oppnå utallige helsegevinster og bli både gladere og friskere. Du får trening og mye mer, samtidig som du koser deg i godt selskap til herlige rytmer.